Numită adesea „Mocănița de pe Valea Vaserului“, Calea Ferată Forestieră din Vișeu de Sus se află chiar în nordul României, la granița cu Ucraina şi reprezintă o bogăție atât din punct de vedere tehnic, cât și cultural. Pe o rută de aproape 60 kilometri distanță, circulă – pe lângă locomotive Diesel – până astăzi locomotive cu abur înfocate cu lemn, lucru prin care Calea Ferată Forestieră Vișeu de Sus devine cunoscută în întreaga lume ca fiind ultima cale ferată forestieră adevărată, care funcționează cu abur.
Linia care a fost construită după ecartamentul austro-ungar de 760mm, duce într-o vale de o sălbăticie fermecătoare, de-a lungul răului Vaser, peste poduri şi prin tunele. Calea ferată trasează o zona împădurită enormă, unde nu există drumuri sau sate, ci este locuită doar de urși și lupi.
În 1932 s-a început construcția la Calea Ferată Forestieră, care, în comparație cu plutăritul însemna un enorm progres tehnic.
Căile ferate forestiere s-au răspândit în acea vreme în toată Europa, în special în zona carpatică. Principiul lor de funcționare era simplu: urmând cursul râului, a fost necesară o rază îngustă a curbelor (de aceea calea ferată are ecartament îngust); era în așa fel organizat încât trucurile goale pentru lemn erau trase de locomotivele mici în sus, pe când trenurile cu mare încărcătură coborau la vale, înspre gater, doar din când în când ajutate de locomotive şi înfrânate.
Din anul 2000 calea ferată forestieră este sprijinită şi din străinătate prin asociația „Hilfe für die Wassertalbahn“ Cu ajutorul elvețienilor s-au repus în funcțiune locomotive care fuseseră retrase din funcțiune, s-au procurat noi vagoane de persoane și s-au restaurat depoul și clădirea istorică a gării. În jurul gării din Vișeu de Sus există o infrastructură importantă care poate fi folosită pentru dezvoltarea turismului.
Din anul 2005 circulă pentru vizitatori vagoane de persoane conform unui program, tractate de locomotive cu abur, iar din 2007 Valea Vaserului face parte din Parcul Natural „Munții Maramureșului“ fiind sub protecție europeană.
Traseul de pe Valea Vaserului
Traseul urmează ruta:
- Gara CFF Vișeu de Sus
- Bilete
- Informații
- Plăcinte și cafe-bar
- Stația Novăț
- Foișor din lemn/loc de picnic
- Toalete
- Delta Novăț (Ramificație Deltă)
- Bifurcație de cale ferată
- Alimentare cu apă a locomotivei
- Toalete
- Băuturi
- Stația Cozia
- Pepinieră cu canton silvic
- Clădire istorică a gării
- Galerii din al Doilea Război Mondial
- Fostul spital militar
- Depozitul de muniție
- Destinația Paltin
- Loc de picnic
- Servire grătare, băuturi
- Clădirea istorică a gării
- Întoarcere la Vișeu de Sus
- Birou Suveniruri
- Muzeul evereiesc Casa Elefant
- Cină la lumina lumânărilor în vagonul-restaurant
- Cazare în Trenul-Hotel Carpatia Express
În prezent, sunt 4 locomotive cu aburi care funcţionează pe această rută, numele lor fiind: Elveţia, Cozia, Măriuţa, Krauss.
Durata totală a călătoriei pe traseul Vișeu de Sus – Stația Paltin este de 2 ore.
Foto: YouTube